روانشناسی
تاثیر روانشناسی رنگ در مطالعات رشد شناختی

فاطمه صابریان

دوره 4، شماره 47 ، بهمن 1402

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است؛ به منظور گردآوری داده‌های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، از منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش فیش‌برداری شد و اطلاعات حاصل با شیوه‌های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مقاله، توصیف مختصر سوابق و تاریخچه ی روانشناسی و روانشناسی رنگ، را بصورت مفهومی در این زمینه ...  بیشتر

روانشناسی
کلیشه ها و نقش های جنسیتی در جامعه ی ما

محمدامین ایروانی

دوره 4، شماره 47 ، بهمن 1402

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی کلیشه ها و نقش های جنسیتی در جامعه ی ما؛ صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است؛ به منظور گردآوری داده‌های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، از منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش فیش‌برداری شد و اطلاعات حاصل با شیوه‌های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مقاله، توصیف مختصر سوابق و تاریخچه ی کلیشه ها ...  بیشتر

روانشناسی
کوچ بودن چگونه است؟ (کوچینگ)

الهام پورعزیز

دوره 4، شماره 47 ، بهمن 1402

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی کوچ بودن چگونه است؟ (کوچینگ) صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است؛ به منظور گردآوری داده‌های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، از منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش فیش‌برداری شد و اطلاعات حاصل با شیوه‌های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مقاله، توصیف مختصر سوابق و تاریخچه ی کوچینگ و مهارت یا علم ...  بیشتر

روانشناسی
شگفت انگیز ترین مسیرخوشبختی با دانش کوچینگ

فریبا امیری

دوره 4، شماره 47 ، بهمن 1402

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی شگفت انگیز ترین مسیرخوشبختی با دانش کوچینگ صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است؛ به منظور گردآوری داده‌های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، از منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش فیش‌برداری شد و اطلاعات حاصل با شیوه‌های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مقاله، توصیف مختصر سوابق و تاریخچه ی کوچینگ ...  بیشتر

روانشناسی
اهمیت و مسائل بالینی در اختلالات دو قطبی افراد

مریم مختاری باغکمه

دوره 4، شماره 45 ، آذر 1402

چکیده
  اختلال دو قطبی به طور کلاسیک با دوره های افسردگی و مانیا یا هیپومانیا مشخص می شود. در دهه اخیر مفاهیم تازه ای از این اختلال دوباره مطرح شده و در مجموع طیف دو قطبی نامیده می شود. در دیدگاه های نوین، وجود دوره های مانیا برای تشخیص اختلال دو قطبی ضروری نیست و این بیماران اشکال مختلفی از نوسان غیر طبیعی خلق را نشان می دهند. یکی از مشکلات در ...  بیشتر

روانشناسی
آموزش سازگاری پس از طلاق بر انعطاف پذیری شناختی و تنظیم هیجان در زنان با سابقه طلاق شهر اصفهان

طیبه فولاد وند؛ ریحانه شجاعی

دوره 4، شماره 45 ، آذر 1402

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش سازگاری پس از طلاق بر انعطاف پذیری شناختی و تنظیم هیجان در زنان با سابقه طلاق شهر اصفهان بود. طرح نیمه تجربی با پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از بین زنان با سابقه طلاق شهر اصفهان که 1401 به مراکز مشاوره شهر اصفهان مراجعه کرده و دارای پرونده بودند، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ...  بیشتر

روانشناسی
اثربخشی طرح‌واره درمانی هیجانی بر سلامت اجتماعی و نگرش به آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان دختر هنرستان های شاهین‌شهر

میلاد عابدی قلیچ قشلاقی؛ فاطمه اسکندری

دوره 4، شماره 44 ، آبان 1402

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر سلامت اجتماعی و نگرش به آسیب های اجتماعی دانش آموزان دختر هنرستان های شاهین شهر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در هنرستان های شاهین شهر در سال 1401 تشکیل دادند، که به صورت نمونه گیری در دسترس 30 نفر (دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل) انتخاب شدند. ...  بیشتر

روانشناسی
پیش‌بینی ‌پذیرش خود بر اساس تصویر بدنی، نقش جنسیتی و جو عاطفی خانواده باتوجه‌به نقش میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان در بین دختران متقاضی جراحی زیبایی در استان اصفهان

اکرم قاسمی؛ ریحانه شجاعی

دوره 4، شماره 44 ، آبان 1402

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی‌پذیرش خود بر اساس تصویر بدنی، نقش جنسیتی و جو عاطفی خانواده باتوجه‌به نقش میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در بین دختران متقاضی جراحی زیبایی در استان اصفهان انجام شده است. روش پژوهش همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دختران 17 تا 35 سال متقاضی جراحی زیبایی (مراجعهکننده به ...  بیشتر

روانشناسی
بررسی و درمان اختلال وسواس فکری و عملی در نوجوانان

زهرا بابایی مقدم

دوره 4، شماره 44 ، آبان 1402

چکیده
  زمینه: اختلال وسواس فکری- عملی یکی از اختلال های شایع روان شناختی است که در نوجوانان شیوع نسبتا بالایی دارد. این اختلال هزینه های اجتماعی و اقتصادی بسیاری را برای افراد مبتلا و جامعه ایجاد می کند و بر کارکردهای اجتماعی، تحصیلی و شغلی این نوجوانان تاثیر می گذارد. هدف تحقیق؛ بررسی و درمان اختلال وسواس فکری و عملی در نوجوانان، بود. روش ...  بیشتر

روانشناسی
نحوه ارتباط والدین و معلمان با نوجوانان سرکش

زهرا بابایی مقدم

دوره 4، شماره 44 ، آبان 1402

چکیده
  زمینه: سالهاست که نوجوانی دورانی دشوارتر از دوران کودکی محسوب می شود. البته مفهوم نوجوانی تا اواخر قرن نوزدهم به عنوان مرحله ای که با پیچیدگی روانی توام و قابل مطالعه علمی است قلمداد نمی شد.قبل از هر چیز دوران تغییرات سریع جسمانی، جنسی، روانی، شناختی و اجتماعی است. تغییرات جسمانی بلوغ، از جمله بلوغ جنسی و جهش نموی نوجوانی از طریق افزایش ...  بیشتر

روانشناسی
بررسی مقایسه میزان مطالعه و موفقیت در دانش آموزان

مهناز گرجی زاده اردشیری

دوره 4، شماره 43 ، مهر 1402

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه میزان مطالعه و موفقیت در دانش آموزان صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است؛ به منظور گردآوری داده‌های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، از منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش فیش‌برداری شد و اطلاعات حاصل با شیوه‌های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مقاله، توصیف مختصر سوابق و تاریخچه ی ...  بیشتر

روانشناسی
مقایسه ی اهمال کاری تحصیلی در بین کودک و نوجوان با والدین تحصیل کرده و بیسواد

مهناز گرجی زاده اردشیری

دوره 4، شماره 43 ، مهر 1402

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ی اهمالکاری تحصیلی در بین کودک و نوجوان با والدین تحصیل کرده و بیسواد صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است؛ به منظور گردآوری داده‌های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، از منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش فیش‌برداری شد و اطلاعات حاصل با شیوه‌های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مقاله، ...  بیشتر

روانشناسی
تدوین، اعتباریابی و بررسی اثربخشی بسته آموزشی سواد هیجانی نوجوان

شیوا علوی حجازی

دوره 4، شماره 43 ، مهر 1402

چکیده
  هدف پژوهش تدوین، اعتباریابی و بررسی اثربخشی بسته آموزشی سواد هیجانی نوجوان بوده که در سه بخش انجام گردیده است. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش اول کلیه متون علمی داخلی و خارجی مربوط به سواد هیجانی از سال 1390 تا 1401، در بخش دوم، کلیه اساتید روانشناسی دانشگاه های اصفهان و برای بخش سوم، کلیه دانش آموزان دبیرستان (متوسطه اول) مفید در سال تحصیلی ...  بیشتر

روانشناسی
بررسی نقش کمال ‌گرایی و اضطراب هیجان در رابطه با مشکلات ‌بین ‌فردی در جمعیت بالینی اصفهان

شیوا علوی حجازی

دوره 4، شماره 43 ، مهر 1402

چکیده
  هدف این مطالعه بررسی نقش کمال ‌گرایی و اضطراب هیجان در رابطه با مشکلات ‌بین ‌فردی در جمعیت بالینی اصفهان در جمعیت بالینی اصفهان بود.جامعه آماری: 450 بیمار (181 مرد، 289 زن) مبتلا به اختلالات روان‌شناختی (خلقی-اضطرابی) مراجعه‌کننده به درمانگاه نور و مطب‌های روان‌پزشکی اصفهان بودند. در این مراکز به صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای و نمونه‌ای ...  بیشتر

روانشناسی
بررسی روش کلاسیک برای کوچینگ کسب و کار

بیژن حجتی

دوره 4، شماره 42 ، شهریور 1402

چکیده
  چکیده: هدف این مقاله ارائه مربیگری کسب و کار به روش کلاسیک میباشد. یک بررسی اجمالی در مورد تعریف مربیگری آورده خواهد شد. سپس تمرکز بر روی اجزاء و انواع مربیگری خواهد رفت. به علاوه توضیح مختصر از صلاحیت های مربی و ابزارهای حمایت کننده در کارشان ارائه خواهد شد.بررسی های ما باید با یک بررسی اجمالی و مختصر در مورد تعریف های مربیگری آغاز شود.یکی ...  بیشتر

روانشناسی
بررسی رابطه ی شفقت درمانی، عزت نفس در زندگی زوجین شهر اصفهان

سید رضا پاژنگ

دوره 4، شماره 41 ، مرداد 1402

چکیده
  خانواده، رکن اساسی هر جامعه و نقطه آغازین زندگی اجتماعی انسان‌ها و نخستین کانون تمدن و آرامش بشری است. با توجه به اهمیت خانواده در جوامع بشری و نقش بی بدیل این نهاد مقدس در انتقال فرهنگ و عقاید به نسل ها و همچنین تاثیر شگرف سلامتی خانواده بر صحت روحی و روانی جامعه، ارائه الگویِ مطلوبِ خانواده متعادل، می تواند گام بزرگی در جهت رشد و ...  بیشتر

روانشناسی
بررسی روش های آموزش مهارت های زندگی برای کودک و نوجوان

مهناز گرجی زاده اردشیری

دوره 4، شماره 40 ، تیر 1402

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی روشهای آموزش مهارت های زندگی برای کودک و نوجوان صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است؛ به منظور گردآوری داده‌های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، از منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش فیش‌برداری شد و اطلاعات حاصل با شیوه‌های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مقاله، توصیف مختصر سوابق و تاریخچه ...  بیشتر

روانشناسی
بررسی شناخت ارتباط میان اضطراب و افسردگی در گروه بزرگسالان میانسال با توجه به رویکردهای طیفی و طبقه ای

مسعود زارع زادگان؛ پروانه زنگنه؛ فرنگیس نوری باجگیرانی

دوره 4، شماره 37 ، فروردین 1402

چکیده
  با توجه به بررسی ها، پژوهش ها و تحقیقات صورت گرفته بیانگر این موضوع است که علایم افسردگی و اضطراب معمولا با خطر زوال عقل همراه است که نشان دهنده بروز علایم اولیه و مشکلات زمینه ای در زوال عقل است. این مشکل در بزرگسالان مسن تر بیشتر دیده میشود. واقعیت این است که درک چگونگی ارتباط این علایم با شناخت در میانسالی، ممکن است الگو های خطر زای ...  بیشتر