@article { author = {Bahadori Kavijani, Ebrahim}, title = {Provide a digital business model in the tourism industry}, journal = {BRANDAFARIN JOURNAL}, volume = {3}, number = {27}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Dr. Seyed Mohammad Mohajer}, issn = {2717-0683}, eissn = {2783-3801}, doi = {}, abstract = {This study is amongst the first applications of digital business models (BMs) research to the travel industry. A systematic and comprehensive taxonomy of digital BM configurations in the travel industry is developed, supported by examples of real-world companies. Based on qualitative research, 53 digital BMs are identified and classified based on primary value drivers, including 10 novel configurations that are absent from previous studies. The paper contributes to framing digital BM configurations in the travel industry and supports establishing a common understanding among scholars. From the practical side, this study offers templates for building or transforming BMs and could serve as a guide to the current digital travel business landscape.This study therefore investigates the digital BM configurations that exist in the travel industry. The research objectives are as follows: 1. to identify and to classify digital BM configurations in the travel industry; 2. to analogize these digital BM configurations with those in the literature; 3. to describe digital BM configurations that have not been presented in the literature.}, keywords = {Digital business model,Digitalization,tourism industry}, title_fa = {ارائه یک مدل کسب و کار دیجیتال در صنعت گردشگری}, abstract_fa = {این مطالعه یکی از اولین پژوهش هایی می باشد که مدل های کسب و کار دیجیتال (BM) را در صنعت جهانگردی(صنعت سفر) بکار می گیرد. طبقه بندی سیستماتیک و جامعی از پیکربندی BM دیجیتال در صنعت جهانگردی ایجاد شده است که توسط نمونه هایی از شرکت های دنیای واقعی پشتیبانی می شوند. بر اساس تحقیقات کیفی ، ۵۳ کسب و کار دیجیتالی بر اساس عوامل کلیدی ایجاد ارزش شناسایی و طبقه بندی شده اند ، از جمله ۱۰ پیکربندی جدید که در مطالعات قبلی وجود نداشته اند. این مقاله به چارچوب بندی پیکربندی های BM دیجیتال در صنعت جهانگردی کمک می کند و از ایجاد یک درک مشترک بین محققان حمایت می کند. از نظر عملی ، این مطالعه مدل هایی برای ایجاد یا تغییر BM ها ارائه می دهد و می تواند به عنوان دستورالعملی برای کسب و کارهای جهانگردی دیجیتال فعلی عمل کند.}, keywords_fa = {مدل کسب و کار دیجیتال,دیجیتالیزیشن,صنعت گردشگری}, url = {https://www.brandafarin.org.ir/article_151890.html}, eprint = {https://www.brandafarin.org.ir/article_151890_9f8b04609ff0b3b7e9c1be239b1d9f93.pdf} }