@article { author = {barekatainfar, Samaneh}, title = {Investigating attention deficit/hyperactivity disorder}, journal = {BRANDAFARIN JOURNAL}, volume = {3}, number = {28}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Dr. Seyed Mohammad Mohajer}, issn = {2717-0683}, eissn = {2783-3801}, doi = {}, abstract = {Attention-deficit/hyperactivity disorder is a behavioral-developmental disability and it means that the affected person has trouble focusing his attention. This difficulty in concentration can have different effects in different situations.. Its most common type manifests itself in the form of difficulty in concentrating, difficulty in controlling sudden behaviors and being overly active. Its less common type is that the affected person has trouble concentrating, but does not make unexpected movements. This research is descriptive-analytical and prepared with the method of library studies. The tools for collecting information in this research were scientific research articles, psychology books and reference websites such as Silivika and Irandak. According to the study, it can be said:Attention Deficit/Hyperactivity Disorder is one of the most common behavioral disorders in children and is characterized by a set of symptoms, including levels of impulsive behaviors, lack of attention and underdeveloped hyperactivity. less effective therapeutic intervention such as drug therapy as well as psychological interventions such as cognitive and behavioral therapy that currently exist for attention deficit hyperactivity disorder; These interventions target the central symptoms of this disorder. Play therapy is also one of the new methods for hyperactivity disorder in children.}, keywords = {Hyperactivity,hyperactivity treatment,hyperactivity symptoms in children}, title_fa = {بررسی اختلال بیش فعالی /نقض توجه}, abstract_fa = {اختلال کم توجهی- بیش فعالی یک کم توانی و اختلال رفتاری – رشدی است و به این معناست که فرد مبتلا برای متمرکز کردن توجه خود دچار مشکل است. این دشواری در تمرکز میتواند در شرایط گوناگون جلوه‌های گوناگون داشته باشد. عادی‌ترین نوع آن به شکل دشواری در تمرکز، دشواری در کنترل رفتارهای ناگهانی و بیش از حد فعال بودن جلوه‌گر میشود. نوع کمتر عادی آن این است که فرد مبتلا دچار مشکل تمرکز پیدا کردن است اما حرکات پیش‌بینی نشده انجام نمی‌دهد .این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که با روش مطالعات کتابخانه تهیه گردیده است. ابزارهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش مقالات علمی پژوهشی، کتب روانشناسی و پایگاه های اینترنتی مرجع مثل سیلیویکا و ایرانداک بود. با توجه به مطالعه انجام شده می توان گفت: اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی از بیشترین اختلالات رفتاری شایع در کودکان است و با مجموعه‌ای از نشانه ها، شامل سطوحی از رفتارهای تکانشی، کمبود توجه و بیش فعالی رشد نیافته مشخص می‌شود. مداخله درمانی کمتر مؤثری همچون درمان دارویی و همچنین مداخلات روانشناختی چون درمان شناختی و رفتاری که هم اکنون برای اختلال نقص توجه- بیش فعالی وجود دارد؛ این مداخلات نشانه های مرکزی این اختلال را هدف قرار داده اند. بازی درمانی نیز یکی از شیوه های نوین برای اختلال بیش فعالی در کودکان است .}, keywords_fa = {بیش فعالی,درمان بیش فعالی,علائم بیش فعالی در کودکان}, url = {https://www.brandafarin.org.ir/article_153268.html}, eprint = {https://www.brandafarin.org.ir/article_153268_d4eb1e66a4ebb2932598eb2412071261.pdf} }