مدیریت
شناسایی ابعاد و مولفه های معماری سازمانی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

محمدرضا قایدعبدی بوشهری؛ علیرضا چناری؛ صغری افکانه

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  معماری سازمانی نمایی کلی از فرآیندهای کسب‌وکار و سامانه‌‌های فن‌آوری اطلاعات سازمان است و جزئیات پیوندهای متقابل و استفاده‌ی مشترک آن‌ها در سراسر سازمان را با تمرکز بر پیشرفت‌های آینده نشان می‌دهد. سازگاری سازمان‌های بزرگ با تغییرهایی مانند ادغام و فن‌آوری‌های جدید بسیار مهم است و آن را به عامل کلیدی موفقیت سازمان تبدیل می‌کند. ...  بیشتر

تربیت اخلاقی و عقلانی مبنی براندیشه های آرام بخش رواقیون

مرضیه ذاکری؛ رضاعلی نوروزی

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  رواقیون برای اثبات مبانی واصول اخلاقی وعقلانی خود ازفلسفه منطق وطبیعیات بهره گرفتند. آنها عقیده داشتند طبیعت هرچیزی دراین است که از ساختارها والگوهای رفتاری که طبیعت جهان یا خالقش در وجود او قرارداده پیروی کنند. در نظر آنها پیروی از طبیعت به معنای پیروی از بخش عقلانی وجود است که با روح و جان عقلانی طبیعت همخوانی دارد به این ترتیب موجب ...  بیشتر

مدیریت
رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه با اهمال‌کاری بر ویژگی‌های شخصیتی کادر بیمارستان های خصوصی

فاطمه گودرزی

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  پژوهش حاضر به ‌منظور تعیین ویژگی‌های شخصیتی در رابطه با اهمال‌کاری و طرحوارههای ناسازگار اولیه در بین پرستاران بیمارستان کادر بیمارستان های خصوصی انجام شد. این پژوهش کاربردی و از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری عبارت بود از پرستاران بیمارستان فارابی اصفهان در پاییز سال 1400. منطبق بر جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 310 نفر ...  بیشتر

بررسی مفهوم زیبایی زنان و ارتباط آن با آرایش

الهام قاسمی

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی مفهوم زیبایی زنان و ارتباط آن با آرایش صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است؛ به منظور گردآوری داده‌های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، از منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش فیش‌برداری شد و اطلاعات حاصل با شیوه‌های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مقاله، توصیف مختصر سوابق و تاریخچه مفهوم زیبایی ...  بیشتر

مدیریت
نقش یادگیری سازمانی در نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی پایدار

حمید رضا پشم فروش زاده

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  به دلیل تشدید رقابت و افزایش وابستگی به سرمایه گذاران خارجی، نوآوری باز به یک استراتژی اجتناب ناپذیر و رایج برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار تبدیل شده است. تحقیقات متعددی در مورد مزیت نوآوری باز انجام شده است، مزیت نوآوری مکانیسمی است که از طریق آن نوآوری باز به مزیت رقابتی پایدار تبدیل می شود. این مطالعه با تکیه بر چارچوب قدرت استراتژی- ...  بیشتر

مدیریت
افزایش شاخص های عملکرد شرکت با استفاده از به کارگیری سرمایه هوشمند و یادگیری سازمانی

نازنین دشتچی

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  هدف: هدف این مقاله بررسی عوامل تاثیرگذار سرمایه هوشمند بر عملکرد شرکت می باشد.طراحی/روش/رویکرد. ما از روش تخمین GMM  بر اساس داده های پانل پویا شرکت های پذیرفته شده در بورس صنایع الکترونیک تایوان از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷، استفاده کردیم.یافته ها: یافته های این مطالعه نشان می دهد که سرمایه انسانی، سرمایه نوآوری، سرمایه فرآیند و سرمایه مشتری، ...  بیشتر

مدیریت
ایجاد زیرساخت های مسئولیت اجتماعی در شرکت ها با استفاده از دیجیتالیزیشین

نازنین دشتچی

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  این مطالعه به بررسی تأثیر دیجیتالی سازی در سطح شرکت بر عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) می‌پردازد. با استفاده از نمونه‌ای از شرکت‌های پذیرفته شده در بورسA-share چین از سال 2010 تا 2020 و از طریق یک رویکرد داده کاوی متنی، متوجه می‌شویم که دیجیتالی‌سازی با عملکرد CSR بر اساس آزمایش‌های متعدد که نشان می‌دهند این رابطه علی است، ارتباط مثبت دارد. ...  بیشتر